mandag 14. november 2011

Excel - regning satt i system

Da er Excel leksjonen gjennomlest (skal jobbe meg gjennom funksjonene så snart det lar seg gjøre)
Jeg har jobbet med excel en god del tidligere både i skolesammenheng og som støtte for en bedrift som brukte excel til loogføring av avfallsmengder.
Mange av funksjonene i gjennomgangen er funksjoner jeg ikke har hatt bruk for tidligere men det er fint å kunne utvide reportoaret litt =)

Har begynt å lære opp elever på niende trinn i grunnlegende excel, trist at elever i ett av hverdens rikeste land må starte på grunnlegende funksjoner i så sentrale programmer som regneark i en alder av 13-14 år =(
Men ikke alle skoler er like godt utstyrte teknisk, huff.

-Stian-

2 kommentarer:

  1. Excel er vel i tidenes morgen utviklet for matematikk, systematisering , økonomi. Først etter pc-en ble et mer naturlig del av hjemmet og skolene har programmet fått nye arenaer. Idag er det som mange andre verktøyer brukbart på mange plasser. Vor egne evne til å se mulighetene for Excel verktøyet, gjennom den grunnleggende digitale ferdighets utvikling,gir oss flere arenaer å jobbe på. Jeg som kroppsøvingslærer føler klart at dette verktøy må brukes i en periode, slik jeg og elevene i fellesskap "føler" på verktøyet og vurder nytteverdien av dette. Jeg vet ikke på hvilket trinn vi bør introdusere elevene for excel, her trenger jeg flere innput fra folk der har prøvd, samt en diskusjon om fagets verdigrunnlag.(kroppsøving). Bastrup

    SvarSlett
  2. Takk for kommentar =)

    Selv mener jeg som realfagslærer at elevene tidlig på mellomtrinnet bør bynne med grunnleggende regnearkbruk.

    Det er en logisk overgang fra koordinatsystemet til cellereferanser.
    Oppgaver av typen "hva ligger i rute A3" eller "hvor ligger ballen" gir god øvelse til cellereferering.
    Cellereferering og dynamiske formler er et stort trinn i matematikkoppfattelsens trapp, slik jeg ser det. Mange elever i mitt niendetrinn brukte lang tid på å godta referanser inne i excelformlene.


    Når det kommer til gymfaget vil jeg påstå at excel er et godt verktøy for loggføring. Ta for eksempel pulsmålinger før oppvarming, før hovedaktivitet, før nedtrapping og etter uttøyning. Loggen kan visualiseres gjennom ulike diagrammer og studeres. Interessante studier av en slik logg kan være hvilke idretter påvirker min puls mest/minst og hvorfor, hvilke oppvarmingsøvelser osv.
    Jeg ser også for meg en treningskalkulator som beregner kaloriforbrenning, men det er kanskje realfagsinteressen som slår inn =)

    Andre som har tanker rundt dette?
    -Stian-

    SvarSlett