mandag 14. november 2011

Opplegg i praksis med lyd som tema

Redigert 10/12-11: Fjernet innledning om tidsklemma, skrevet mer utdypende info om elevenes oppgave og skissering av prosjektet.

Vi arbeider med lyd, nermere bestemt inspilling av et selvvalgt egentyr og produksjon av lydkulisser.
Vi har snakket om at lyd er bølger/svigninger i luft og at vi gjennom manipulasjon av bølgen kan oppnå lydkulisser som høres ut som helt andre lyder enn de lydene som er tatt opp via audacity.
Oppgaven er å spille inn et eventyr ved hjelp av audacity. Eventyret skal benytte ulike stemmer på de ulike karakterene, disse lages ved hjelp av effekter i programmet. I tillegg kan det lages lydkulisser eller -illustrasjoner som passer til handlingen i eventyret.
Vi har til nå brukt fem undervisningstimer i audacity og elevene ser ut til å trives i det digitale lydarbeidet. De tre første timene gikk til å bli kjent med ulike effekter og redigeringsmuligheter i audacity, de to siste til direkte arbeid med eventyret de har valgt. Det er satt av to timer til hverandrevurdering og ferdigstilling av lydfilene


Oppdatering kommer etterhvert som arbeidet går videre. Neste time er på fredag, da skal første utkast være klar til hverandrevurdering =)




Redigert 28/11-11 Ny info:

Elevene har gitt hverandre tips til forbedringer og delt ideer som kan brukes i det ferdige produktet.
Eventyrene er nå levert inn til meg. Jeg har hørt på noen av de og de er av variabel kvalitet. Kommer til å trekke fram en av besvarelsene i løpet av uka.


Redigert 5/12-11 Ny info:
Endelig kom jeg over den beste besvarelsen =)
En gutt i klassen har spilt inn et kort eventyr om en mann som pusser sko bedre enn alle andre.
Stemmen er forvridd til en lys, museaktig, stemme som forteller eventyret. Lydkulissene består blandt annet av kopper som vaskes og sko som pusses.
Virkelig artig å høre på, ennå artigere å kunne gi en god karakter til en som vanligvis er en underyter og endelig kunne si til han: Du har gjort en fantastisk jobb =)


-Stian-

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar