lørdag 24. september 2011

Der er fila =)
Jeg velger å ta for meg punktene 2.1 og 2.2 i leksjonen for uke 38.
Nærmere bestemt vil jeg se på momenter rundt to hendelser jeg har møtt i arbeidslivet.
 

2.1 Hvor er fila?
Tidlig høsten 2010 fikk skolen jeg da jobbet for sine første elevmaskiner med operativsystemet Win7.
Vi oppdaget tidlig den store forskjellen på nettverkslagring og tilgang til egne filer for elevene. 

For å beskrive forskjellen best tar jeg dere tilbake to uker til et eventyr prosjekt 3.trinn holdt på med. Jonny hadde skrevet et eventyr han var meget fornøyd med, han hadde dessuten tegnet et fantastisk bilde med fargeblyantene sine. Tre tusser og et trehodet troll ble lagt med billedsiden ned mot glassplaten i en kopimaskin, sendt til lærerens mailadresse og lagret på en minnepenn. Jonny fikk minnepennen med bildet og la det stolt inn i "Photostory". Han leste inn eventyret sitt og sammen med sin lærerinne fikk han lagret hele presentasjonen av "Tusser og troll". Ingen andre enn Jonny og lærerinna fikk se og høre "Tusser og troll". Det var nemlig lagret på "mine dokumenter", hevder lærerinnen hardnakket. Jonny mente det var på "harddisken" og at den hadde tatt kveld, det hadde nemlig hendt hjemme tidligere.
Sannheten om hvor dette eventyret er lagret vet vi ikke, men vi vet at verken "mine dokumenter" eller resten av interndisken inneholt "Tusser og troll". Heller ikke på nettverksstasjonen H:\\hans\elever\skole\jojo inneholdt eventyret. 
H:\\hans\elever\skole\jojo var Jonnys eget område hvor han skulle lagre alle sine filer.

Hvordan forventer vi at en elev i tredje klasse skal huske: H:\\hans\elever\skole\jojo?
Eller at man for å komme dit skal trykke: SKOL-xxx (hvor xxx er tallet til maskinen i det lokale nettverket, merket med klistrelapp på kabinettet) etterfulgt av H:\\hans\elever\skole\jojo?
Hjemme trykker Jonny bare på lagreknappen og en gang til på lagre.

Etter overgangen til Win7 hadde 6.trinn et prosjekt om "Norske konger i vikingtiden"
Tommy har laget en presentasjon i "Power Point". Han trykker lagre og velger mappa med sitt navn. (Erstattningen for mine dokumenter som standardplassering for lagrede dokumenter)
Neste dag skulle han legge fram sin presentasjon for klassen. Han logger på trykker på sitt navn og der ligger presentasjonen og venter på ham.



Måten Win7 håndterer mappa "Elevens navn" ulikt fra WinXPs håndtering av mine dokumenter er at "Elevens navn" viser til en nettverksplassering (som H:\\hans\elever\skole\jojo) men framstår som en lokal standardmappe.
En ulempe er at grensesnittet fratar elevene noe av innsikten i forskjellene mellom nettverks- og intern lagring og mappestruktur. En innsikt som vil gagne elevene når de etterhvert når ungdoms- og videregående skole og arbeidslivet. (Stadig flere yrker benytter IT i arbeidshverdagen)
Noen fordeler er at alle elevene, uavhengig av alder, kan lære seg å legge arbeidet sitt i mappa merket med deres navn. Elevene legger jo annet arbeid i hylle eller setter arbeidet inn i permer merket med sitt navn, så hvorfor ikke gjøre det samme digitalt?
"Elevens navn" mappa er også alltid lett tilgjengelig fra startmenyen likt slik det er på elevenes hjemmepcer. (forutsatt at elevene bruker WinVista eller Win7)

 

2.2
En hendelse som oppstod våren 2011. En av mine kolleger gikk på videreutdanning i norsk med data som hjelpemiddel. Hun hadde brukt helga på å skrive en viktig innlevering og ville ha en av sine medstudenter til å lese korrektur. hun mailet seg selv fila: norskstudiet.innlevering2.doc.
På skolen fant hun mailen men maskinen nektet å åpne filen. Hun kom lettere panisk til meg med PCen å ba meg reparere skitet slik at hun kunne levere oppgaven.
Jeg må innrømme at det tok meg noen minutter med prøving av hennes og andre wordfiler før jeg oppdaget hennes "katastrofale" feil. Hennes system for å kategorisere innleveringer var å legge til "norskstudiet." før innleveringene.
Filnavn skal helst ike inneholde spesialtegn. Spesialtegnet punktum brukes for å tilegne ulike filer ulike programmer. .ppt betyr at filen er en presentasjon lagret for microsofts power point, .bmp er punktgrafikk som oftest åpnet i mspaint, .doc er tekstfiler for microsoft word men .innlevering2 ikke gjennkjennes av vanlige PC programmer.
etter en god latter sammen om hvordan liten tue kan velte stort lass lærte kollegaen min hvorfor hun ikke skal bruke spesialtegn og jeg lærte hva det første jeg skal se etter når programmer ikke vil åpne sine egne standard filer =)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar