torsdag 10. mai 2012

PILOT

Jeg bemerker meg kursmodellen brukt ved denne skolen i forbindelse med PILOT og spesielt hvordan eldre elever brukes som mønster for de yngre gjennom fadderordning. Det er i min oppfattning at elever lettere tar til seg holdninger fra eldre elever, både gode og desverre også dårlige, og dette vil nok også gjelde datatekniske ferdigheter. Det ligger mye god lærdom i å omformulere kunnskapen sin for å videreformidle kunnskapen til noen yngre enn seg selv.
En utfordring knyttet til denne modellen er at alle, dyktige eller ikke, bytter på å være ressursperson for klassen. Dette kan føre til varierende kvalitet på opplæringen rundt bruken av programvare.

Jeg ser ingen grunn til at en slik modell ikke skal kunne fungere i dagens skole. Min liste over verktøy som bør brukes på ulike trinn er i kronologisk rekkefølge: Tekstbehandler, Creaza Cartoonist, Tegneprogramvare (Paint eller lignende), Photostory, Regneark, Bilderedigering (Picaza eller lignende) Musikkomposisjonsprogrammer (Aviary Roc eller lignende), Lydredigering (Audacity eller lingnende), Animasjonsprogramvare (JPGVideo eller lignende) og til slutt videoredigeringsprogrammer.
Tanken bak er å bygge opp kunnskapen mot videoredigering slik at elevene når de kommer til videoredigering kan benytte seg av tekst, bilder, animasjoner og lyd i tillegg til videooptak. Jeg ser for meg at det ligger en naturlig progresjon enten gjennom brukerterskelen i programvaren eller gjennom arbeidsmegnden som kreves for akseptable produkter.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar