mandag 5. desember 2011

Mine kommentarer til andres blogginlegg.

Jeg har valgt å dele kommentar innlegget mitt i to, kommentarer gitt underveis i studiet og kommentarer gitt etter at jeg ble gjort oppmerksom på at jeg ikke har fullført kravet for å kunne levere eksamen.

Kommentarer gitt underveis:

Kommentar til hensyn (Berite)

Veldig lurt å bruke foreldremøtet til avklaring og felles forståelse av temaer som dette. Min erfaring med foreldremøter er at du har mye å tjene på å bruke tiden på sosiale og praktiske problemstillinger for klassen en den faglige situasjonen i klassen. Det fins en avsatt tid for faglig ståsted og det er skole-hjem samtalen. Over til opphavsretten, et i mine øyne viktig tillegg til infoen du vil framsi for din foreldregruppe er "eget bruk". Det er flere familier som lager hjemmevideoer, fotoalbum, lysbildeframvisninger med lyd ol. Til dette har de lov å bruke verker de ikke eier opphavsretten til så lenge de ikke publiserer åpent til internett. Noen i din foreldregruppe kan få følelsen av at de har gjort noe galt når de brukte musikk i hjemmevideoen eller i det digitale albumet de sendte til bestemor. -Stian-
Kommentar til lyd (carinah)
Hei =)
På min forige skole arbeidet jeg i en klasse hvor en av elevene ikke hadde muntlig språk. Vi hadde tilgang på et program med enkle figurer for alle mulige dagligdagse hendelser og gjenstander.
Programmet kunne også kombineres med lyd blandt annet i en maksin tilsvarende et nettbrett. Gjennom denne digitale platformen kunne eleven kommunisere med lyd med sine medelever =)

Fantastisk bruk av fantastiske hjelpemidler =)
Programmet heter Bordmaker og er en internasjonalt akseptert programvare for visuell støtte til de som måtte trenge det. Desverre er lisensen til programmet forholdsvis dyr =(
-Stian-


Kommentar til lyd (Berite)
Hei Berit
Det er ikke bare du som pedagog som kan oppnå en dypere forståelse av lyd som bølger gjennom digitalt arbeid med lyd.
Elevene kan gjennom digitalt arbeid med lyd øke sin naturfaglige oppfattelse av verden rundt seg.
Det jeg opplevde som riktig interesant med mine elever tidligere i høst var å zoome inn på lyden til vi tydelig så den ene jevne bølgen lyden består av. =)

Jeg er enig med deg i at opphavsretten skal ivaretas men ikke glem personlig bruk. Du kan selv mikse det du måtte ønske fra egen CD/mp3 samling til ditt eget bruk. F.eks kan du trygt redigere dine egne ringe- og meldingstoner, sangmixer eller unike sanger fra lydspor du har tilegnet deg på lovlig vis (§4 i loven om opphavsrett).
Bare du ikke gjør noen av filene tilgjengelige for andre. (det finnes åpninger i regelverket for å dele slike filer med dine bekjente, men det er mange fallgruver og fort gjort å bryte loven her. Det enkleste er å beholde filene selv. =) )

Liten kommentar til Audacity; Programmet takler lydmiksing som litt eldre betalprogrammer ikke takler, og det er gratis for alle, super god deal for oss forbrukere =)

Opphavsrettsloven:
http://www.lovdata.no/all/hl-19610512-002.html#4

Svar på excel kommentar fra henrike (min egen blogg)
Takk for kommentar =)

Selv mener jeg som realfagslærer at elevene tidlig på mellomtrinnet bør bynne med grunnleggende regnearkbruk.

Det er en logisk overgang fra koordinatsystemet til cellereferanser.
Oppgaver av typen "hva ligger i rute A3" eller "hvor ligger ballen" gir god øvelse til cellereferering.
Cellereferering og dynamiske formler er et stort trinn i matematikkoppfattelsens trapp, slik jeg ser det. Mange elever i mitt niendetrinn brukte lang tid på å godta referanser inne i excelformlene.


Når det kommer til gymfaget vil jeg påstå at excel er et godt verktøy for loggføring. Ta for eksempel pulsmålinger før oppvarming, før hovedaktivitet, før nedtrapping og etter uttøyning. Loggen kan visualiseres gjennom ulike diagrammer og studeres. Interessante studier av en slik logg kan være hvilke idretter påvirker min puls mest/minst og hvorfor, hvilke oppvarmingsøvelser osv.
Jeg ser også for meg en treningskalkulator som beregner kaloriforbrenning, men det er kanskje realfagsinteressen som slår inn =)

Andre som har tanker rundt dette?
-Stian-

Kommentarer gitt etter deadline: 

Kommentar til Excel (RuneJo
Hei Rune
Jeg er langt på vei enig i din liste over bruksområder for excel.
Jeg vil bare komme med noen eksempler til i matematikkfaget.

Variabler i formler (forståelse av lengder arealer og volum) og regneøvelser i mattefaget.
Variabler i formler er ofte lengde, bredde, høyde eller radius. Er en av de tilstedet i formelen er det en lengde, er to variabler tilstedet er det areal og er det tre har vi et volum.
Interesant å se elevene som plutselig knekker koden og virkelig skjønner sammenhengen etter arbeid i excel =)

Excel kan med noen grep lage treningsoppgaver i alle de fire regneartene. En utømmelig kilde av mer eller mindre tilfeldige oppgaver, men en del kjedeligere enn tilgjengelige nettoppgaver.

Den største utfordringen jeg ser for min egen del er i språkfagene. Jeg er nok kjørt fast i et realfaglig spor og ser ikke fordelen med å dra excel inn i språkfagene. All ære til de som klarer det =) Jeg kommer etter

Kommentar til Bilder (Wenchera)
Hei Wenche
Veldig fint bilde av et veldig fasinerende lite dyr. Det siste bildet er en veldig fin "forstørring" av originalbildet. Artig hvordan redigering gjør slik at du kan klippe ut en del av et bilde og ende opp med et bilde som er større.
Kameraet du har brukt må ha gode bildeegenskaper, er det speilrefleks?
-Stian-

Kommentar til plagiering (breivo)
Hei Øyvind
Jeg har tidligere vært lærer på melommtrinnet og opplevde som deg mye klipp/lim og direkte avskrift.
Jeg kom "problemet" til livs ved å innføre at elevene skulle spørres om betydningen av ord i tekster/framlegg/oppgavesvar de la fram for hverandre.
På denne måten ble elevene oppmerksom på at de stod til ansvar for eget arbeid og for at de forsto informasjonen de hentet inn.

Det kan høres ut som om jeg har hengt ut elever som tar den enkle veien til svar, men det er ikke tilfelle.
Første gangen vi gjennomførte det gikk alle elevene i "fella" og jeg kunne med letthet ta opp i felleskap hvilke feil elevene generelt hadde gjort. Allerede andre gang vi gjennomførte en framføring tok elevene over rollen som kritikere.
Spørsmålet "Hva betyr monarkisk enevelde?" stilt av en medelev fører til en ansvarliggjøring ovenfor eget arbeid på en bedre måte enn en lærers innblanding etter min erfaring.

Jeg er overbevist om at din måte med sorterte utvalg og begrense sitater er med på å modne elevene for kildebruk senere i skolegangen =),
og en bedre vei til gode kildebrukere enn min løsning.
-Stian-

Kommentar til nettresurrser (Ingvalds-solen)
Jeg er enig i at mange av nettressursene er gode suplement til ordinær undervisning. I min arbeidsituasjon er det ikke ofte nettresurssene kan brukes. Gamle PCer og treg nettløsning gjør arbeidet med nettresursser frustrerende for meg som lærer og for elevene.
Jeg savner den gamle løsningen med pedagogisk programvare lastet inn på PCenes harddisker. Dersom slik programvare gjøres tilgjengelig i skolens lms trenger ikke elevene konstant nettilgang lengre, kun tilgang når programmet lastes ned.
Jeg vet at dette reiser andre tekniske og praktiske problemstillinger, men det hadde vært befriende å slippe nettet hver gang elevene skal bruke pedagogiske programmer.

-Stian-

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar