søndag 15. januar 2012

Nytt år, nytt blogginnlegg

Hva er en Prosument?
En prosument er jeg...
En prosument er du...
En prosument er OSS!!!

Vi som deler av våre tanker, ideer og følelser.
Vi som baserer våre tanker, ideer og følelser på andres tanker, ideer og følelser.

Du som "liker" at Susann har plukket blomster på enga, han som kommenterer Terjes tanker om bølgekraft, hun som blogger om plantelivet i egen kjøkkenhage og alle de som legger ut minnene sine på youtube.


Alle vi som skaper ett nett mellom tanker, ideer, minner, følelser og alt annet.

Nettet ble skapt av noen
De var produsenter...

Vi tok i bruk nettet
Vi var konsumenter...

Vi omskaper nå nettet
Vi er prosumenter
Vi er nettet

Er vi fanget i vår egen kreasjon?

2 kommentarer:

  1. Jeg kjenner ikke deg, jeg vet ikke hvordan du ser ut, men allikevel viser jeg deg respekt når jeg kommenterer innlegget ditt. Jeg har skapt min identitet som bruker av ulike medier, og det er vår oppgave å veilede elevene til å skape sin identitet. I følge Vettenranta (2007) er det lett at møtet over skjermen kan bli overfladisk fordi det empatiske spranget er for stort. Når vi vil at elevene våre skal være prosumenter, mener jeg at vi også må vise evne til å veilede dem til både å være empatiske og kritiske når de deltar i dialoger der de ikke kjenner mennesket på andre siden (s. 14-17).

    Hadde det vært en ”liker” knapp her nå, skulle jeg ha trykket på den. Både fordi dette var godt skrevet, men også for å omskape innholdet. Når jeg nå kommenterer innlegget ditt er jeg prosument, og i dialog med et ukjent menneske har jeg nå reflektert over begrepet og tilegnet meg ny kunnskap. Denne kunnskapen kan i følge Vettenranta (2007) betraktes ut i fra et sosiokulturelt læringssyn der Vygotsky fokuserer på hvordan den sosiale verden kan stimulere til utvikling (s.22).

    _____________________
    Vettenranta, S. (2007) Mot mediedysleksiens tidsalder? I: Vettenranta, S. (red.) Mediedanning og mediepedagogikk (s. 13-31). Oslo: Gyldendahl Akademisk.

    SvarSlett
  2. Dette var spennende skrevet!
    Det var jo nesten som et dikt.
    Og med gode og forståelige forklaringer på begrepene.

    SvarSlett