søndag 22. januar 2012

Fra tema til produktmål

Tema: medieprodukt med fokus på digital kompetanse.
Jeg skal presse dette temaet ned til en problemstilling for et fiktivt medieprodukt.

For å presse dette temaet ned må jeg bestemme formålet med produktet, medium (lyd, video eller tekst) og motaker.

Formålet med produktet kan være undervisende eller inspirerende.
Jeg er en stor fan av steg for steg veiledninger hvor mottakeren bestemmer tempo, slike veiledninger lar brukeren lære seg selv innholdet i sitt eget tempo. Denne typen produkt faller inn under undervisende.
Det er også en mulighet å lage noe inspirerende slik at motakeren får lyst til å lære mer om temaet.

Mediumet er et åpent valg mellom lyd, bilde og tekst.
Til inspirasjonsdelen vil video passe best mens til undervisningsdelen er både tekst og lyd gode kandidater på lik linje med video. Video har den store fordelen at både tekst og lyd kan være en del av videoen men ikke omvendt.

I min arbeidssituasjon er det to mulige mottakere, elever på ungdomstrinnet og lærere i grunnskolen.
For både elevene og lærerne finnes det utrolig mye på nett allerede og jeg har ikke oversikt over mer enn en liten del av det tilgjengelige materialet. Dette gjør det vanskelig å vurdere hvilke motakere som har et behov for mitt produkt.


Basert på tanker over har jeg besluttet å lage en problemstilling til et videoprosjekt, for elever i ungdomsskolen, digital kompetanse i matematikk, matematisk tema statistikk.

Problemstilling: "Hvordan kan man gjennom youtube hjelpe elever som sliter med digital framstilling av statistikk".

3 kommentarer:

  1. Dette var morsomt, for det ser ut til at vi har tenkt litt likt i dette arbeidet. Jeg er også stor fan av steg for steg videoer, og jeg bruker det mye når jeg for eksempel arbeider med bilderedigering i Photoshop. Det er vel når jeg har søkt etter slike videoer på Youtube at jeg har fått erfare at det er store kvalitetsforskjeller på det som er publisert der, og det er det jeg ønsker å ta tak i. Jeg vil kvalitetssikre de steg for steg videoene som elevene skal bruke i læresituasjoner.

    Jeg ser at du har snevret inn problemstillingen din i forhold til tema, og det tror jeg kan være lurt i denne fasen av prosjektet, og når jeg leser din problemstilling, ser jeg at kanskje min fremdeles er for vid.

    SvarSlett
  2. Og et lite tips... Bruk etikettene som står øverst i leksjonene, så blir det enklere å navigere seg frem til blogginnleggene dine ;)

    SvarSlett