mandag 16. april 2012

Framtidens skole, "Dollhouse"

Hvor fantastisk (og nerdete) Star Treks læringsgrop er kommer den ikke nært læringsmaskinen i TV-serien "Dollhouse" av Joss Whedon. Her har mennesket framstilt teknologi som kan endre, justere, tilegne eller fjerne minner, fysiske ferdigheter, inteligensnivå mm.
Teknologien tillater mennesker å ta backup av sin egen personlighet i løpet av kort tid eller lære alt du behøver for å arbeide som romforsker ved NASAs hovedkvarter i løpet av sekunder. I en verden hvor dette er mulig vil alle i prinsippet kunne gjøre alt, med de følger det bringer med seg. Ikke overraskende imploderer samfunnet på grunn av teknologiens fordi noen misbruker makten de oppnår med den.

Hvordan ser jeg framtiden? Ikke som fantastiske maskiner slik at læreren blir overflødig. Hadde det vært målet ville jo jeg stått uten arbeid =p

Jeg tror at PCens dager i skoleverket er talte og at vi innen kort tid vil gå over til nettbrett med alt av programvare lokalisert i nettskyen. Dette vil åpne for større fleksibilitet med tanke på fysiske rammer i skolesammenheng. Nettbrettene med skylagret programvare vil fungere like godt på bedriftsbesøk som i klasserommet eller på museumet.
Håndskriften vil ikke forsvinne men måten vi lagrer og organiserer håndskrevne notater på vil endres. I fremtiden vil digitale penner eller styluser erstatte dagens skriveredskap. På denne måten kan det meste av håndskrevne notater organiseres, lagres og deles digitalt samtidig som vi beholder evnen til å skrive selv om nettbrettet er utladet og strømmen er gått.

Lærerne vil endre stillingsbeskrivelse fra undervisere til veiledere innen fag og fremtreden, eller faglige veiledere med oppdragelsesplikt. Oppdragelsesaspektet i veiledningsrollen er vanskelig å forestille seg i en situasjon uten menneskelig kontakt. Dermed tror jeg læring hjemmefra med hologrammer av lærer eller elever er jeg tvilende til. Hologrammer kan derimot bli brukt til besøk utenfra. Yrkesutøvere som kan besøke elevgrupper på tvers av avstander vil viske ut lokale forskjeller som eksisterer ut fra beliggenhet i landet. Gjennom hologrambesøk vil det ikke lenger være forskjell på nord, sør, øst og vest i landet.

En bekymring jeg har i forhold til teknologisk utvikling innenfor skoleverket er om skolen klarer å holde følge med utviklingen med tanke på utstyr og utdanning. Vi ser i dag ved skolen jeg arbeider at eldre lærere bruker datamaskiner skjeldnere enn yngre lærere. Vil denne trenden overføres til neste tegnologigenerasjon? kanskje, kanskje ikke. Vår skole har gamle og utdaterte datamaskiner som i korridorene omtales som driten i skapet (både elever og lærere). Dette kommer av at kommunen ikke har ressurser eller ikke vil prioritere ressurser til en oppdatert maskinpark blandt kommunens elever og lærere.
(Personlig har jeg lagt PCene bort i protest mot forholdene. Håpet er at skoleledelsen og politikerne vil utbedre situasjonen slik at vi får maskiner som fugerer tilfredstillende. Rekorden for tregeste PC er 55 min oppstartstid i Win 7)
Dersom skolene ikke har råd til å ta i bruk teknologien er ikke teknologiutviklingen av interesse for oss lærere i yrkesmessig sammenheng.

Mitt neste skritt mot framtidens skole blir nok privatinnkjøp av Asus Transformer til bruk i organiseringen og gjennomføringen av egen undervisning. Desverre tror jeg ikke skoleledelsen vil se nytten og dermed vil ikke min investering føre til noe godt for mine medarbeidere utover erfaringsdeling =(

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar