tirsdag 17. april 2012

Musisering, et uoppnåelig mål for ufaglærte...

...inntil Aviary roc!!
Langt fra alle elever kan traktere instrumenter og desverre langt fra alle musikklærere. Eller i allefall lærere som underviser i musikkfaget.
I Læreplanen K-06 er musisering et hovedområde innenfor musikk og har kunnskapsmål etter 2, 4, 7, og 10. årstrinnet
(http://www.udir.no/Lareplaner/Grep/Modul/?gmid=0&gmi=6024&v=5&s=3&hoid=6053)

Musisering vil gi muligheten for egenkomponert musikk i forbindelse med samensatte tekster.
Dersom elevene lærer seg verktøyet tidlig vil de kunne implementere det i sambruk med andre programmer og gjennom dette stå bedre rustet til arbeid med multimediale oppgaver.
Elevene vil også kunne velge friere med tanke på hvordan de vil løse åpne oppgaver når de er kente med mange ulike verktøy.

Når elevene er kjente med rytmeverktøyet roc ville jeg introdusert myna som er redigeringsprogrammet.
Her kan elevene nå sette sammen sine egenkomponerte rytmeklipp til ganske avanserte låter. Det er også mulig for elevene å sette sammen ulike klipp fra eksisterende lydbiblioteker liggende tilgjengelige gjennom myna. Det er veldig god lydkvalitet på mange av biblioteksklippene noe som kan føre til at elevene velger å redigere og videreutvikle andres arbeid framfor å redigere og videreutvikle egenprodusert materiale.

Det er artig å jobbe med både myna og roc. Terskelen for å komponere rytmer og musikk som høres bra ut er lav, dette fører til at de aller fleste vil kunne oppnå mestringsfølelse gjennom bruk av programmene. Tilgjengeligheten via nett er også et pluss ettersom arbeid lagres i skyen å dermed er tilgjengelig både på skolen og hjemme.

Aviary Myna med mitt rock anthem basert på biblioteksklipp

Aviary Roc, Egen kreert trommelinje

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar