tirsdag 17. april 2012

Martin Luther King var en bedrager...

... ifølge nettstedet www.martinlutherking.org.
Dette nettstedet er driftet av Stormfront, White Pride World Wide, som er en hvite for hvite organisasjon med medlemmer og forum for alle de største verdensdelene.
Organisasjoner som stormfront er ikke opptatte av objektivitet i sine uttalelser eller synspunkter.
Ved å undersøke organisasjonen bak nettstedet er det lett å trekke konklusjonen at nettstedet ikke er til å stole på som kilde til vidre arbeid.

Jeg ville benyttet dette nettstedet i forbindelse med arbeid om menneskerettigheter hvor elevene er kjent med den virkelige Martin Luther King.
Jeg ville lest opp utdrag fra nettstedet og spurt elevene om utdragene stemmer med det de kan fra før.
Når elevene har sett at siden er fyllt med faktiske feil vil jeg vise dem at Stormfront er ansvarlige for siden. De har nok ikke kjennskap til stormfront på forhånd. Med hjelp av google kan vi se at søket "stormfront organisasjon" gir treff med nøkkelord som nynasistiske, undertrykkende, dominerende og Breivik. Ingen av nøkkelordene er positivt ladet og Navnet til Terrorsiktede ABB dukker opp i flere av nettsidene google finner for oss.
Etter at vi har slått fast hva Stormfront står for vil jeg spørre elevene om de vil stole på dette nettstedet.

Jeg skummet fort i gjennom listen over oppfinnelser gjort av fargede personer. Det kan være noen av argumentene og patenthenvisningene som stemmer og at personer som ikke fortjener det har fått æren for utvikling eller oppdagelser av teknologiske hjelpemidler. Bare synd at de som legger fram sine teorier her er så høyrevridde at det er umulig å skille plausible historiske feil fra rein propaganda. Jeg sitter i alle fall igjen med en følelse av at alt som står på nettstedet og sidene det linkes til er full av propaganda og oppdiktede fakta.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar