søndag 29. april 2012

Mulighetene "green screen" gir i undervisning

I dette innlegget vil jeg ta for meg en av mulighetene "green screen", heretter kalt chroma key, gir i undervisningssammenheng. Jeg vil skrive litt om reiselogg til bruk i norsk, engelsk og samfunnsfag.

For de av dere som ikke er kjent med utrykket chroma key innebærer det at du kan erstatte en farge i et videoopptak med et stillbilde eller et annet videoklipp. Det er denne teknikken værmeldere bruker for å vise ulike værkart i værmeldingen.
Du kan lese mer om chroma key ved å følge linken under. (Obs engelsk wikipedia)
http://en.wikipedia.org/wiki/Chroma_key

Måten jeg ser for meg at chroma key kan brukes til reiselogger er at elevene kan "late" som om de er på reise og kommentere hva de ser eller hva de har gjort på reise rundt om i verden. Chroma key lar oss sette inn bakgrunnsbilde eller videoklipp fra landet, byen eller severdigheten elevene later som om de besøker med det resultat at det ser ut som om de har vært på nevnte sted.
Dette vil gjøre det mer spennende å skrive reiselogger og vil kunne øke motivasjonen for skriftlig arbeid.

Det skolen trenger av utstyr er en ensfarget vegg eller skjerm, helst med en farge som ikke er vanlig i bekledninger, et kamera på stativ og programvare som tillater bruk av chroma key effekten.

Brukeren PracticalTutorial gir en kort innføring i bruken av chroma key i gratisprogrammet Wax 2.0.
Programmet er tilgjengelig gjennom filminformasjonen til youtube videoen.
http://www.youtube.com/watch?v=RnW9UbYMMS0

Håper chroma key inspirerer dere like mye som det har inspirert meg.

-Stian-

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar