mandag 16. april 2012

Tankekart, "Minecraft" som sosial arena for elever

Tenk deg at du kunne gi elevene dine muligheten til å oppleve hvordan nybyggere opprettet samfunn hvor det tidligere kun var urørt natur. Latt elevene samarbeide for overlevelse og for framskritt og utvikling. Gjennom flerspillerdelen i svenskutviklede "Minecraft" er dette nå mulig.

Minecraft er et overlevelsesspill hvor en eller flere spillere slippes i en tilfeldig generert villmark. Målet med spillet er å overleve men eneste måte å runde spillet er åforske seg fram til en dimensjonsportal til å drepe et monster i en annen dimensjon. Jeg skal fokusere på overlevelsesaspektet ved spillet.
Gameplayet er todelt i dag og natt. Om dagen gjelder det å samle ressurser og mat, samt utforske omverdnen. Målet med dagen er å utrette så mye du klarer slik at du står rustet til å møte natten. I det mørket faller kommer monstrene fram. Gigantiske edderkopper, eksploderende kaktuser, bueskytende skjelletter og andre farer dukker opp i mørket. Alt du kan gjøre for å overleve er å benytte deg av resurrser du har samlet og teknologi du har oppfunnet i løpet av dagen før. I nødsfall kan du grave en grop å gjemme deg i håp om at ingen monstre oppdager deg før sola står høyt på himmelen til nok en dag. Det går 3 minecraft døgn for hver klokketime, ca 10 min per dag og per natt.

Det som gjør dette spillet så interesant er at teknologi ikke oppdages gjennom et enkelt tastetrykk. Teknologi oppdages gjennom å kobinere ulike ressurser i et rutenett på 3x3 ruter. For eksempel vil steinblokker og treplanker kunne kombineres til hakke, krafse, spade eller øks avhengig av rekkefølgen i rutenettet. Har du funnet edderkoppsilke i en hule eller fra en edderkopp du har slått i hjel kan du kanskje lage en fiskestang? eller en bue?
Kanskje du har funnet diamanter dypt nede i bakken men redskapen din klarer ikke å knuse blokka diamanten sitter fast i? Da må det lages bedre redskaper. Du har funnet å samlet jernmalm men det lar seg ikke kombinere med noe du har forsøkt. Tilfeldigvis legger du jernmalm på steinovnen du har bygget tidligere, vips, jernbarrer. Jernbarrene kan lage redskaper av jern som tåler mer enn tre og steinredskapene du tidligere benyttet.
Gjennom prøving og feiling kan spilleren stadig oppdage nye teknologier og nye ressurser.

Spillet krever også at du spiser med jevne mellomrom. Tilberedt mat gir mer energi enn rå mat og det er ubekreftede historier som sier at spillfigurer har blitt syke av rå kylling eller fisk. Det er dermed en fordel om all mat tilberedes.

Nå tilbake til tanken om å la elever oppleve dramaet rundt nybygging og utvikling av et landområde.
Dersom 3-6 elever deler server i Minecraft vil de kunne sammarbeide om oppgavene som kreves for å overleve i et urørt naturområde. Noen kan finne mat samtidig med at andre samler tre nok til en primitiv hytte mens andre graver og hakker etter steinblokker og kull til lys og varme.
Etterhvert som elevene ser at de overlever natten kan de begynne med utvikling av samfunnet sitt. Det vil være lettere tilgang på kjøtt og melk dersom de har kuer og griser tamme i samfunnet framfor å løpe etter ville dyr i fjellene hver dag. Det er større tilgang på ull dersom de klipper sauen framfor å drepe sauen kun for ull. Desto mer korn som plantes, jo mer brød kan bakes daglig. osv.

Gjennom arbeidet med samfunnet i Minecraft kan elevene tilegne seg kunnskaper rundt og erfaringer med hvordan samfunne vårt har utviklet seg. Temaer som hvorfor mennesker trekker sammen i byer og tettsteder, hvorfor arbeidsoppgaver fordeles mellom medlemmene i samfunnet, hvorfor noen dyr er gjort tamme, og mange flere kan diskuteres etter oppholdet i Minecraft.

Desverre er Mincraft foreløbig betalingsvare med enkeltlisenser og dermed vanskeligere å innføre i læringsarbeidet. Det er ikke lett å selge en ide for innkjøp av ikke pedagogiske spill til en skole for 160,- lisensen.
Personlig har jeg stor tro på at Minecraft vil kunne fenge mange elever i ulike aldersgrupper. Jeg ser for meg at 9-10 klassinger vil være aktuelle kandidater for diskusjonsarbeid i sammenheng med Minecraft men også yngre elever ned til 7. og kanskje også 6. vil kunne benytte dette med fruktbart resultat.
Tankekartet under viser noen tanker gjort rundt kreativitet, samhandling og temaer som kan knyttes til spillet.


Dersom jeg i skrivende stund hadde vært kandidat ved master eller doktor utdanning ville jeg gjennomført et pilotprosjekt med Minecraft som daglig input i skolehverdagen, et minecraft døgn per skoledag, med tillhørende empirisk undersøkelse av læringsutbytte med og uten Minecraft som læringsarena.



Minecraft er tilgjengelig via www.minecraft.net til ca.160,- (€19.95)


En kort demonstrasjon fra en erfaren spiller som vet hva han trenger å samle inn fra starten:
http://www.youtube.com/watch?v=g_kKAcc-DXg  (Youtubebruker lClawul)
Musikken hører ikke til i spillet så føl dere fri til å trykke på mute. det gjorde i alle fall jeg  =)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar