tirsdag 17. april 2012

Tilgjengelighet!


Hvor lenge bør lærere være tilgjengelige for sine elever utover normal skoletid? En time? To timer? Rett etter skolen eller i en periode på ettermiddagen? Vil elever som får tilbudet ta kontakt med lærer for hjelp etter skoletid?
For å besvare disse spørsmålene vil jeg trekke inn to eksempler fra egen praksis dette halvåret.
Jeg har gitt mine matematikkelever muligheten til å kontakte meg på ettermiddagstid dagen etter at innleveringsoppgaver er utlevert. Tanken bak er å gi de som ikke tør å spørre direkte i timene en mulighet også utenfor skoletiden til å få hjelp med oppgaver. En positiv bieffekt av at elevene kontakter meg på ettermiddagstid er at de er nødt til å utrykke seg muntlig og kunne tolke muntlige tilbakemeldinger og gjennom dette utvikle sitt matematiske språk. Dette tilbudet har vært gjeldende fra høsten 2011 og fram til i dag. Det innebærer at 35 elever har hatt til sammen 175 innleveringer i matematikk. Jeg har i løpet av denne perioden svart på spørsmål fra to elever på to av innleveringene. Til sammen har altså to av 35 elever kontaktet meg og fire av 175 innleveringer har jeg gitt hjelp til over telefon. Jeg vil komme tilbake til refleksjon rundt tallene senere i innlegget.
I løpet av 1.termin fikk jeg avdekket noen huller i den matematiske forståelsen hos en god del av mine elever. Jeg fikk i samarbeid med ledelsen tillatelse til å gjennomføre frivillig ettermiddagsundervisning hvor både elever og foreldre var velkomne. Dette var ment slik at de som ønsket en ny sjanse til å begynne og de foreldre som ønsket veiledning på hvordan de kunne følge opp elevene sine fikk et felles tidsrom hvor de kunne møtes å lære sammen og av hverandre.
Dette tilbudet omfattet 54 elever og deres foresatte. Ukentlig møtte en gruppe på 5 -6 elever.
Det er ikke mange elever som har benyttet seg av tilbudene (2 av 35 og 6 av 54) men de som har benyttet seg av de gir utrykk for at det har vært nyttig og lærerikt. Jeg vurderer begge tilbudene om tilgjengelighet som vellykkede fordi de begge har hjulpet elever som trenger det uten at det har gått hardt utover min fritid. Jeg kunne ikke tenke meg en tilgjengelighetsplikt daglig eller ukentlig på toppen av arbeidsbyrden læreryrket og kontaktlærerfunksjonen gir meg, men i isolerte situasjoner som de beskrevet over har det gitt mine elever bedre muligheter til å hevde seg innenfor skolefag.
Jeg vil anbefale de av leserne som er mattelærere å tilby et tilgjengelighetsvindu på ettermiddagstid i løpet av innleveringsarbeider. Tilgjengeligheten kan likegodt være digital gjennom LMS eller andre portaler som via telefon eller personlig oppmøte. Hovedpoenget er at de elevene som benytter seg av tilbudet som regel sitter igjen med følelsen av økt læring.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar